Cum sa obtii o bursa ... care nu prea mai e bursa

luni, 12 noiembrie 2012

Din categoria cuvintelor golite de semnificaţie. Sau care mă confuzează pe mine, mai gâgă din fire.

Ce însemna bursă pe vremea voastră?
Eu una când auzeam de X că a primit bursă mă gândeam 'uite-l nene ce palid e, de la atâta studiat', jos pălăria pentru tocilarul norocos!

Când colo, azi mă confrunt cu următoarea realitate :
- mulţi dintre elevii sau studenţii ce ar merita o bursă în străinătate nu pot pleca, fiindcă n-au părinţii bani să suplimenteze aşa-zisa bursă,
- în schimb te pomeneşti cu nişte plecaţi bursieri ... nu tocmai meritorii.

Aşa că e o singură reţetă ce nu poate da greş : vrei bursă de studii în străinătate, apăi fii sigur că au mami şi tati bănuţi.
N-ai astfel de părinţi ...   nu ştiu cum ai să-ţi suplimentezi bursa parţială, ce nu acoperă niciodată toate costurile.

Totuşi, ce înseamnă bursă?
Cum priviţi voi un bursier?

4 comentarii:

banzai spunea...

Ideea de "bursa" se aseamana mai mult cu notiunea de "scholarship" de peste ocean. Mai exact, nu obti o scutire a taxei de scolarizare, ci o reducere a costurilor. Desigur exista si situatii exceptionale cand se ofera burse complete, dar in cazuri rare. In plus, majoritatea burselor nu acopera si restul cheltuielilor, care in majoritatea oraselor din Europa sunt destul de mari.

Rudolph Aspirant spunea...

Da, pt a primi bursa completa pt o universitate ca lumea trebuie intr-adevar sa fii de nivel cu totul si cu totul exceptional din cel putin un punct de vedere, si pilele nu conteaza. Insa, cand vine vorba de studii mai avansate, masterat si mai ales doctorat, nu e vorba de o bursa, ci de un fel de mini-salariu in schimbul unei munci concrete depuse in departamentul respectiv, de ex la masterat ai indatorirea sa tii cursuri la studentii de nivel inferior, la doctorat la fel plus cercetare. Depinde si de studiile de masterat si doctorat, pt ca daca e pe ceva social sau pedagogic, desigur ca vei primi salariu pt ca vei activa ca profesor pe un salariu mai mic decat orice profesor acreditat local, dar daca e un masterat pe Business Administration ca sa-ti ajute la C-V sa devii director trebuie sa scoti tu zeci de mii din buzunarul propriu sau sa ti-i plateasca firma care te doreste sa revii ca director in sanul ei. Insa in zilele noastre vasta majoritate a universitatilor serioase ale lumii au explicatii deosebit de clare pe website-urile lor care se aplica studentilor straini, si aceste instructiuni sunt deosebit de accesibile tuturor si transparente. IN PLUS, atentie ! NU toate universitatile vor afisa o lista de posibile burse EXTERNE care pot suplimenta sau chiar inlocui bursele sau ajutorul oferit de ele. De obicei aceste informatii se vor gasi in cataloage care se pot gasi uneori pe site-urile Min Invatamantului din tara respectiva, alteori, mai des, chiar cautand cartile/cataloagele respective in vreo biblioteca serioasa. De ex exista o bursa, (inventez acuma), infiintata de nu stiu ce filantrop acum 50 de ani pt un copil sarac pe an din Romania sa urmeze studii de chimie la Viena si ii va plati casa si masa timp de 2 ani, etc.

Rudolph Aspirant spunea...

P.S. Unele din bursele astea externe suplimentare se pot gasi si pe Internet, mai ales pe SUA, habar nu am despre alte tari europeene luate asa punctual, ca sunt cam multe, si nu m-a interesat decat la nivel de curiozitate ff superficiala de dat Google o singura data, pt ca eu personal nu cred ca am indeplinit vreodata nici o posibila conditie de exceptionalitate care sa ma califice pt vreo bursa fie interna fie externa, adica nu eram orfan sau deosebit de sarac, nu eram tigan sau aroman sau turc musulman minoritar in Romania, nu eram olimpic la nimica, nu eram dizident, nu aveam nici un talent artistic, etc., in afara de faptul ca toate notele mele au fost intotdeauna medii sau chiar mediocre la toate materiile. Iar bursa pt a fi gay PLUS fara talent artistic, desi oarecum matematic autentic minoritar, nu am auzit niciodata ca ar exista nicaieri in lume !

joburi timisoara spunea...

Ai foarte mare dreptate! Am fost pus in situatia de a refuza o bursa, pentru ca bursa, nu-mi achita practic nici macar 80% din chirie, iar utilitatile, mancarea, iesit la un suc, sa mai si vizitezi locuri, muzee... Am calculat si am spus pas! Am ales sa-mi strang singur, sa nu trebuiasca sa las in tara rudele fara bani, pentru studii in strainatate...

Trimiteți un comentariu