Nu-mi cunosc bine Ploiestiul cel vechi

sâmbătă, 8 octombrie 2011

Fără să fiu pasionată de antichităţi, îmi sunt foarte dragi clădirile vechi ale oraşelor, cu cât mai dărăpănate, cu atât mai aproape îmi sunt, cu atât mai multă disperare mă agăţ de speranţa că vor supravieţui miraculos, în ciuda tuturor celor ce le atrag spre dispariţie.

Am avut drum prin centrul mai dosit, ca să-i spun astfel, al Ploieşti-ului. Strada Gheorghe Doja, în spatele Halelor, spre liceul Caragiale. Colegiul Caragiale, mă rog.
N-o să vă mărturisesc acum motivul incursiunii mele în zona aceea, dar voi reveni. Fiindcă vreau să vă povestesc abia după ce voi avea şi finalul, dorinţa împlinită.

Însă acum vreau să mă fac de râs, fiindcă simt că merit autoflagelarea asta.
Pentru una care ţine la orgoliul de iubitoare a Ploieştiului, m-am surprins singură cu ignoranţa proprie.

Ştiu multe denumiri din Ploieşti, din povestirile alor mei, ale bunicii, din indicaţiile geografice pe care părinţii ţi le dau în funcţie de magazine ce au existat odată, cândva, în zonă.
Cofetărie Ciociosan, Albina, Crinul Alb, Robinetul, Ursuleţul, La trei iepuri sau aşa ceva, multe altele ce nu-mi vin acum chemate la grămadă.

Însă vineri, când am văzut denumirea 'Lacătul' pe clădirea asta ... ştiu denumirea dintotdeauna parcă.
Dar nici nu credeam că mai există clădirea, oricum nu remarcasem niciodată firma.

Uitaţi-vă însă la poza de mai jos.
Acolo să fi fost mereu faimosul 'Lacătul' ?
Să fie chiar vechiul magazin ?
Sau cineva, sub impusul spiritului de comerciant şi al nostalgiei crescânde a oamenilor, a reluat numele unui loc cunoscut de mai toţi ploieştenii şi apreciat în domeniul său, al feroneriei ?

5 comentarii:

Unknown spunea...

Da, acolo-i Lacătul pe care-l știu eu de vreo 20 de ani.

b.d. spunea...

Eu de ''Lacatul'' nu-mi amintesc...
Gheorghe Doja este fosta strada Oilor, nu ?
Venind dinspre Hale, ''Lacatul'' se afla inaintea
liceului Caragiale ?

Tu n-ai cum sa stii, (esti prea tanara):)dar intreaba parintii, daca mai tin minte ''Cartea Rusa''. In primii ani dupa razboi era una din cele mai renumite librarii din oras.
Nu cred ca mai exista, din ce-am vazut ''plimbandu-ma'' pe ''Norc'', zona a fost rasa, (era vechiul centru, cam pe unde se afla acum hotel Prahova), peste tot se vad doar blocuri :(

Mihaeladm spunea...

Waven, eu il stiam doar cu numele, firma arata destul de bine, probabil ca e noua si de-asta mi-o fi sarit acum in ochi.

Mihaeladm spunea...

B.D., da, Gheorghe Doja este fosta Oilor.
Iar cladirea asta cu Lacatul se afla exact in intersectia Oilor cu ... :) noi ii spunem linia de tramvai de la Hale.
Cum vii dinspre Hale e intr-adevar situat inainte de a ajunge la Caragiale.

L-am intrebat pe tata despre "Casa Rusa", in memoria lui imi e baza de obicei, desi mama e ploiesteanca din nastere.
Insa tata a venit in Ploiesti abia in '68, mi-a spus ca deja nu mai exista in oras libraria cu pricina, desi numele ii suna cunoscut.

Anonim spunea...

MAI INVATA GEOGRAFIE ISTORIE ECONOMIE POLITOLOGIE SA MERGI..............

Trimiteți un comentariu