Crema de ghete si obrazul unui director RATP

miercuri, 3 aprilie 2013

Aveţi nostalgii cu tinereţea voastră? Vă poftesc să veniţi la Ploieşti şi să utilizaţi reţeaua de transport în comun : veţi plonja imediat în trecut !

Eu o folosesc 5 zile pe săptămână şi de vreo jumătate de an mă tot mir de unde şi mai ales de ce au repus oamenii în circulaţie vechile autobuze de acum 15 ani şi mai bine. Minunăţii demne de un muzeu circulă prin Ploieşti : fac inventarul organelor interne ale călătorilor, zdruncină, hurducăie, trosnesc, buşesc din uşi, se mişcă din scaune, trepidează din podele şi dispun de bare menite doar să le susţină caroseria, fiindcă unde-s plasate nu ajunge decât Ghiţă Mureşan.

Iniţial mi-am spus că mai marii RATP-ului s-au gândit la călătorii lor şi au îndesit autobuzele.
Pe urmă mi-am dat seama că le-au îndesit pe dracu' : sunt la fel de pline vârf la orele de vârf, la fel tre' să te îmbulzeşti să prinzi loc şi tot la fel tre' să stai înfipt ca statuia pe picioarele tale să nu te dea jos puhoiul de oameni înainte de staţia ta de destinaţie, că altfel cine ştie dacă mai reuşeşti să te sui la loc!


Astăzi, în mod neobişnuit, am fost în oraş pe la orele 14. Şi ce-am văzut ? Autobuzele cele noi, acelea în care măcar găseşti o bară de care să te ţii şi nu faci pariuri cu zona de unde va începe să pice tavanul ... ei bine, autobuzele bune ale RATP-ului, cele galbene, sunt folosite pentru curse speciale : 301, 702 sau mai ştiu eu cât!

Să ne fie clar : cursele speciale nu folosesc călătorilor plătitori ai RATP-ului, ci merg către destinaţii speciale, gen fabrici şi uzine.
Asta în timp ce călătorii RATP-ului merg cu autobuzele din anii '90 !


De felul meu nu suport să plec cu pantofii nedaţi cu cremă. Însă am constatat că asta e o risipă snoabă de resurse, atâta vreme cât la ora 8, când cobor din autobuz, cizmele mele poartă mereu câteva amprente.

Prin urmare, dacă tovarăşul director al transportului în comun ploieştean a făcut ceea ce pare, dacă adică a închiriat autobuzele bune unor firme, iar pe cele casabile le-a pus la dispoziţia cetăţenilor pe care tre' să îi deservească, mai că mi-aş toci cizmele mele degeaba cremuite cu şuturi în dosul individului !



8 comentarii:

waven spunea...

Nu știu de unde să încep dar încerc:
- dacă, repet dacă, autobuzele noi sunt folosite pentru liniile speciale gândește-te că „fabricile și uzinele” sunt cele care țin orașul ăsta în spate nu miliardele de pensionari care se plimbă gratis, la orice oră, pe orice traseu.
- din câte știu eu, RATP-ul nu are cursele speciale la care facvi referire doar la ore ... speciale, respectiv 10-12 curse/zi du-întors.
- despre recentele planuri ale primarului Bădescu de revitalizare a RATP-ului prin, de exemplu, interzicerea microbuzelor în oraș ce părere ai? Nu-i așa că niște autobuze vechi și rablagite ajută la arderea pe rug a unor transportatori privați pe motiv de ... contează motivul?
- data viitoare când mai sunt alegeri pentru primărie adu-ți aminte că actualul primar mult-iubit și stimat a ales să cheltuie 100 milioane de euro pentru a repara 2 tramvaie în timp ce 80% din oraș merge cu rablele de mai sus.
Uff, să continui? :)

Anonim spunea...

Cine mai e director la RATP acum? Pe vremea cînd mă ardea permisul de vatman în buzunar şi javrele mă respingeau sistematic, director era Mircea Vulcan. Nu ştiu cine i-a succedat, nici nu m-a mai interesat fiindcă mi-am dat seama că nu o să am ocazia să profesez meseria pentru care am suferit în condiţii mizerabile în alt oraş. Însă, indiferent cine ar fi, interesele sînt întotdeauna în cerc restrîns şi nu au de-a face cu binele cetăţenilor.

Nu pot totuşi să nu remarc faptul că pe traseele 35, funcţionează autobuze "galbene" cu un orar ciudat de strîns faţă de cum era acum 30-40 de ani. Nu de alta, dar îmi trec mereu prin faţa porţii.Şi odată, demult, cînd m-am urcat într-un ISUZU din acela, am avut senzaţia că-i făcut de/pentru japonezi, fiindcă trebuia să fii atent să nu dai cu capu' de tavan iar scaunele erau înghesuite rău de tot; claustrofobie era cuvîntul cel mai descriptiv.

Waven are dreptate, într-un fel, în legătură cu transporturile speciale. Oamenii merg la muncă, nu la shopping sau la un şah în parc, de acolo se întorc obosiţi, aşa că merită condiţii civilizate de transport la/de la locurile de muncă. Am ceva experienţă în sensul ăsta, ştiu ce poate face un grup de oameni care abia aşteaptă să ajungă acasă, obosiţi, hămesiţi, îngrijoraţi de soarta copiilor lăsaţi singuri sau te-miri-cu-cine, iar mijloacele de transport să fie rare ori să se defecteze în cele mai nepotrivite momente.

Pe de altă parte, ştiu şi ce înseamnă proasta organizare sau imposibilitatea redresării situaţiei din cauza unor blocaje (mai mult sau mai puţin intenţionate) de undeva "de sus". Din păcate, cred că problemele şi lipsurile apar mai mult din alte cauze. Să nu mai spun de taxele şi impozitele care au fost majorate de anul ăsta, deşi era opţional şi se mai putea aştepta un an. Aş vrea să cred că fondurile merg în totalitate acolo unde le e destinaţia, adică la repararea căii de rulare a tramvaielor, care actualmente e distrusă şi afectează circulaţia tuturor vehiculelor şi apoi unde mai e nevoie, adică repararea/împrospătarea parcului de vehicule şi în alte sectoare de care n-am cunoştinţă. Mi-e teamă însă că se vor "sifona" sume spre buzunare private, aşa cum se întîmplă cam peste tot în lumea coruptă.

Oricum, eu nu mai folosesc de mult nici un fel de mijloc de transport în comun. Mă deplasez foarte rar şi dacă se poate, prefer bicicleta; dacă nu, pe jos sau cu vreun cunoscut, în automobilul acestuia.

P.S. Tare aş vrea să nu mai clămpăne atît de sonor capacele de canal cele noi, atunci cînd autovehiculele trec peste ele - se aude înfiorător la mine în casă! Ori o fi şi asta una dintre metodele de terorizare a populaţiei? Că dacă nu, atunci e prostie crasă şi/sau rea-voinţă!

aditza spunea...

De mers pe jos nu ai pomenit nimic? Macar prin mersul pe jos ti se pune un strat uniform de praf pe cizmulite. Avantaj tu, ca faci si piciorul frumos.

Mihaeladm spunea...

Waven, crede-ma pe cuvant, ca n-am nici un interes sa mint :
am relatat ceea ce am numarat in stare de trezie, adica in jurul orelor 14, intre Hipodrom si Gara 5 (cinci) autobuze galbene, toate folosite pe post de cursa speciala. Abia al saselea a fost un 30 si acela a fost din cele vechi de mai bine de 10 ani. Mergeam pe jos si nu-mi venea sa cred.
Numerele curselor nu le-am retinut, e drept.

N-am nimic cu fabricile si uzinele. Am mers si eu o perioada catre Parcul Industrial folosind cursele speciale si stiu ca si acolo oamenii calatoresc in aglomeratie. Dar ei nu-si platesc transportul. Eu da !

Despre primari nu incep sa vorbesc acum, ca desi am cu 4 eprubete de sange mai putin azi, parca imi clocoteste si mai si cand vine vorba de toti sarlatanii din politica.
Regula aceea cu microbuzele ce n-au voie in oras e de cativa ani, nu stiu in ce masura se aplica.

Revenind insa la ideea principala :
n-am nimic cu oamenii care produc pentru orasul asta in Parcurile Industriale, dar refuz sa ma sacrific de dragul productiei lor!

Sincer, pentru 80 de roni cat platesc RATP-ului pe luna, nu cred ca e prea mult sa cer niste autobuze sigure, deja existente. Aglomeratia o inteleg si o accept,
dar daca parcul auto al RATP, adica al regiei de transport in comun a orasului, e inchiriat altora, iar ploiestenii calatoresc cu rablele scoase de la casat, atunci cred ca cineva tre' sa fie tras la raspundere pentru abuz in functie sau cum se numeste!

Mihaeladm spunea...

Drugwash, mi-ai descretit fruntea un pic. Da, ai mare dreptate, traseele 35 si 35B sunt dese, dar si masinile sunt micute. Daca insa ti s-au parut micute autobuzele galbene, ti le mai amintesti pe acelea albe? Niste miniaturi, eu chiar am dat cu capul de tavan intr-unul din ala cand eram cocotata pe tocuri, si nu-s o girafa. Plus ca n-aveau o capacitate mai mare de 30 de persoane, probabil. Cine le-a achitionat la vremea lor cred ca si-a tras un gheseft frumos foc, fiindca numai tampit sa fi fost sa cumperi asa ceva pentru oras. Cred ca erau destinate transportului elevilor.

Despre nevoile oamenilor din fabrici de a calatori civilizat i-am raspuns deja lui Waven, nu reiau. Nici nevoile mele nu-s mai mici, iar autobuzele RATP au fost cumparata pentru RATP, nu pentru inchirieri.

Pe de alta parte comentariul tau m-a induiosat, fiindca mi s-a parut ca inca mai ai speranta ca fondurile pot sa nu fie 'sifonate'. Eu mi-am pierdut orice bruma de speranta ca, indiferent cine e la vreo conducere, toate fondurile vor merge exact acolo unde trebuie, urmind interesele cetateanului.

Mihaeladm spunea...

Aditza, imi stii orarul si stii ca dupa 11 ore chiar nu mai gasesti inca o ora juma sa vii pe jos acasa.
Insa sper ca macar atata lucru stii despre mine, ca prefer oricand sa ma murdaresc pe cizmulite (si nu numai) de la praful din natura, decat de la imbulzirea intr-un vehicol (cu exceptia marii mele iubiri, trenurile).
Pentru piciorul frumos si mai ales pentru corpul sanatos merg cam juma de ora zilnic pe jos, dar cam atat.

Anonim spunea...

Nu-mi aduc aminte de cele albe; oricum nu m-am urcat într-o "gălbioară" decît o dată sau de două ori, atît şi nici nu ies în oraş decît extrem de rar. S-ar putea să ai dreptate cu dimensiunile mici legate de transportul elevilor - la asta nu mă gîndisem.

Mi-amintesc, prin ceaţa timpului, TV-urile de cînd eram copil - ce junghiuri! Cînd au adus Skodele acelea cu transmisie automată, numai lîngă şofer stăteam, să văd cînd apasă pe butoane şi mereu mă minunam cum poate să conducă fără maneta aceea lungă din podea care cîrîia ca naiba la TV-uri. :D Ehehe... patruzeci de ani de atunci!

Speranţă nu pot zice că am, dar nici dovezi cu care să-i bag la puşcărie pe vinovaţi, aşa că nu pot acuza cu vorbe-n vînt. Am prostul obicei de a urma vechiul şi scosul din uz "innocent until proven otherwise" pentru a da oricui o şansă (dar nu mai mult de una!), ceea ce nu înseamnă însă că pot fi fraierit. ;)

Platforma asta nu trimite notificări de răspuns? Mereu uit pe unde trec şi scriu cîte ceva; dacă nu veneai tu pe la mine, uitam complet. Uf, memoria mea lipsă! :(

fast food spunea...

In strainatate, se folosesc programe complexe pentru a calcula necesarul de autobuze pentru fiecare interval orar. La noi, cred ca deciziile se fac discretionar

Trimiteți un comentariu